Deelauto reviews

Deelauto reviews

Als je niet elke dag een auto nodig hebt, is een deelauto een slimme keuze. Het is goedkoper dan een eigen auto en maakt ruimte in de straten – ook voor mensen die wel een privéauto nodig hebben.

Maar wat vinden Hagenaars en Hagenezen ervan? Lees hier de ervaringen van bewoners en ontdek wat zij vinden van de verschillende deelauto aanbieders in Den Haag!

Mijn ervaring met DEEL is positief. Het sociale aspect spreekt me vooral aan: in plaats van anoniem een auto te huren zoals bij een commerciële aanbieder, deel je hier echt met je buren. Dat zorgt voor een sterk gevoel van gemeenschap en betrokkenheid.

"Autodelen is echt ideaal voor ons - ook toen de meiden klein waren. In de buurt hebben we een Tesla, Volkswagen e-UP, Zoe en Renault staan op vaste parkeerplekken. We gaan ermee naar familie, uitjes, IKEA, zelfs vakantie én ik gebruik 'm voor werk.

Mijn ervaring met DEEL is positief. Het sociale aspect spreekt me vooral aan: in plaats van anoniem een auto te huren zoals bij een commerciële aanbieder, deel je hier echt met je buren. Dat zorgt voor een sterk gevoel van gemeenschap en betrokkenheid.

Daarnaast vind ik de keuzevrijheid van auto’s met de groep en het feit dat er geen winstoogmerk is een groot pluspunt. Als er meer wordt opgehaald dan de kosten, krijgt iedereen geld terug – een eerlijk en transparant systeem.

De app werkt prettig. Wel is er ruimte voor verbetering op het gebied van administratie. Momenteel verloopt alles via Google Drive, terwijl een professionelere en privacyvriendelijkere oplossing de gebruikservaring aanzienlijk zou verbeteren."

Wij delen een privéauto en zijn lid van Vereniging Deelauto. De auto staat op mijn naam. Alle maandelijkse kosten delen we, zoals de verzekering, wegenbelasting en parkeervergunning. We maken elke maand een afrekening. 

"Wij delen een privéauto en zijn lid van Vereniging Deelauto. 

De auto staat op mijn naam. Alle maandelijkse kosten delen we, zoals de verzekering, wegenbelasting en parkeervergunning. We maken elke maand een afrekening. 

Daarnaast houden we bij hoeveel we rijden en wat we tanken. En elke twee maanden verrekenen we dat. We werken met een gedeelde agenda. En we hanteren de simpele regel dat werk altijd voor privé gaat. Tot nu toe zijn we daar altijd uitgekomen."
 

Waarom ben ik enthousiast over autodelen bij OnzeAuto?Ik vond het echt een avontuur. Onze eigen auto wegdoen en een auto gaan delen met een groep. En de vaste parkeerplaats met laadpaal niet te vergeten!

"Waarom ben ik enthousiast over autodelen bij OnzeAuto?
Ik vond het echt een avontuur. Onze eigen auto wegdoen en een auto gaan delen met een groep. Ik had vragen te over. Die werden allemaal prettig en duidelijk beantwoord door OnzeAuto. Dat staat symbool voor de service! Geen vraag is raar. Bij schade, die heb ik gereden, werd ik super fijn geholpen. Zij handelden het verder af. Nooit meer onvoorziene kosten, dat vind ik ook zo fijn. 

Je spreekt een abonnement af. Je kunt na elke rit precies zien wat je tegoed nog is. En als ik zomaar onverwacht snel een auto nodig heb? Dan kan ik ter plekke een auto reserveren. Ik heb eigenlijk nog nooit écht misgegrepen.... 

Pasgeleden kregen we een nieuwe auto in de groep en ik snapte met geen mogelijkheid hoe ik de spiegels elektrisch kon uitklappen. Ik heb een collega autodeler even gebeld om het te vragen. Zo prettig dat je elkaar kent! 

Het elektrisch rijden op zichzelf is heel stil en prettig. 
En een mooie service vind ik dat je per 24 uur niet meer betaalt dan 10x het uur bedrag. Een weekend weg blijft dan ook nog betaalbaar.

Negatieve punten? Als je écht een auto op een bepaalde dag nodig hebt is het verstandig om het echt van te voren te reserveren. Dan ben je er zeker van dat je niet misgrijpt. Maar nogmaals, écht misgrijpen heb ik nog nooit gehad in de twee jaar dat we nu rijden. 
Eerlijk gezegd ben ik gewoon echt positief.

En de vaste parkeerplaats met laadpaal niet te vergeten!"

Sixt is voor mij een goede aanvulling op het openbaar vervoer en het bestaande deelvervoer door zijn flexibiliteit. De auto hoeft niet perse teruggebracht te worden naar zijn originele standplaats!

"Sixt is voor mij een goede aanvulling op het openbaar vervoer en het bestaande deelvervoer door zijn flexibiliteit. De auto hoeft niet perse teruggebracht te worden naar zijn originele standplaats! 

En dat is vooral handig als ik een enkele reis maak naar een van de grote steden Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Hetzelfde geldt voor de luchthavens van Schiphol en Rotterdam/Den Haag. Heen met OV en terug met Sixt of vice versa afhankelijk van de omstandigheden. 

Een enkele keer is de auto niet schoon en als ik dat meldt bij de goed bereikbare klantenservice zijn ze heel schappelijk en krijg je voucher van een paar euro die je voor een volgende rit kunt gebruiken. Idem dito als ik de auto aan de laadpaal leg bij een accupercentage lager dan 20%. 

Kortom voor mijn persoonlijke situatie is het een welkome aanvulling op het OV en het deelvervoer waar ik ook gebruik van maak!"

Ik heb MyWheels al heel vaak gebruikt en tot nu toe een keer een probleem gehad (gereserveerd en toen was de accu bij aankomst niet geladen), de rest van de keren werkte dat super.

"Ik heb MyWheels al heel vaak gebruikt en tot nu toe een keer een probleem gehad (gereserveerd en toen was de accu bij aankomst niet geladen), de rest van de keren werkte dat super. Sixt Share heb ik ook een paar keer gebruikt omdat je dan de auto bij aankomst kunt achterlaten (als Sixt Share daar ook actief is). Dus als het niet weer terug hoeft naar huis (in mijn geval bijv een vanwege een vlucht vanaf Schiphol) dan is dat erg handig, als je voor langer dan een enkele rit een auto nodig hebt, is MyWheels volgens mij goedkoper.

MyWheels is in heel Nederland actief dus je kunt bijvoorbeeld ook met de trein ergens heen en dan de auto voor het laatste stukje gebruiken, da’s ook wel een voordeel.

Wat ik minder vind: de actieradius van de “standaard” elektrische voertuigen (bij ons in de buurt staan namelijk vooral Renault Zoë’s) is vrij beperkt, en laden duurt ook bij een snellader erg lang. De meeste auto’s die ik heb gebruikt, zijn netjes, maar soms ligt er nog wel eens wat rommel in. Daarvan kun je in de app een melding maken, wat ik in dat geval doe. Als ik het gebruik, is het meestal voor uitjes, familiebezoek, of bijvoorbeeld kitesurfen. 

In de tijd dat ik MyWheels geregeld gebruikte (ik denk gemiddeld eens per maand), had ik geen eigen auto, en ik heb nagerekend dat MyWheels in onze situatie goedkoper was dan een eigen auto. Inmiddels heb ik echter een buscamper en gebruik ik die ook voor “normale” ritten, dus gebruik ik MyWheels weinig meer (ik denk 1-2 keer per jaar). Eigenlijk alleen maar voor bestemmingen waarbij een kleine auto handiger is, of als we de camper hebben uitgeleend."

Ik maak bijna een jaar gebruik van Greenwheels. Tot grote tevredenheid. Ze hebben vrijwel altijd een auto in de buurt beschikbaar, zelfs stationcars!

"Ik maak bijna een jaar gebruik van Greenwheels. Tot grote tevredenheid. Ze hebben vrijwel altijd een auto in de buurt beschikbaar, zelfs stationcars! En ze zijn heel gebruikersvriendelijk. Ik heb ook nog overwogen om een auto te kopen maar ik vind dit een betere en voordeliger oplossing."

Delen van mijn auto via SnappCar: Mijn Renault Espace staat al een paar jaar op SnappCar en is ongeveer 50 keer naar grote tevredenheid gebruikt, met name door families of andere groepen voor vakanties, en ook wel voor kleine verhuisklussen.

"Delen van mijn auto via SnappCar: Mijn Renault Espace staat al een paar jaar op SnappCar en is ongeveer 50 keer naar grote tevredenheid gebruikt, met name door families of andere groepen voor vakanties, en ook wel voor kleine verhuisklussen. Het zijn meestal mensen die geen eigen auto meer hebben, of een kleinere/elektrische auto en toch een vakantie willen doen waarvoor deze auto geschikter is. Bijvoorbeeld omdat de volwassen kinderen toch nog een keer meegaan, of twee gezinnen die liever samen in één auto gaan. 

Nu mijn kinderen uitgevlogen zijn gebruik ik zelf de auto nog maar weinig en is de SnappCar vergoeding een welkome bijdrage aan de kosten. De auto is dus vaak een paar weken weg en als ik dan toch een auto nodig heb ben ik makkelijk geholpen met een MyWheels, Greenwheels of Sixt. Of voor langere trips natuurlijk een SnappCar van iemand anders. 

Daarnaast word ik er ook blij van dat mijn auto op deze manier makkelijker maakt voor andere mensen om juist hun auto weg te doen of een kleiner model te kiezen, ik draag het ook actief uit door een paar SnappCar stickers op de auto. Natuurlijk is er ook wel eens een verkeersboete of kleine schade maar dat wordt keurig door SnappCar opgelost. 

Voor hun diensten gaat er wel een flink percentage naar SnappCar, dus ik hoop dat er een goed alternatief komt om je eigen auto anoniem te delen bijvoorbeeld vanuit deelauto.nl. 

Mijn volgende auto wordt geen auto, dus dan wordt ik ook helemaal afhankelijk van andere autodelers, particulier, coöperatief of landelijk, juist die mix is zo waardevol. Voor meer vragen over mijn ervaringen mag je contact met me opnemen via Duurzaam Den Haag."

Lynk en Co werkte de eerste jaren ruk. Auto openen en verhuur starten werkte niet. Wij hadden zelf een L&C en hierdoor hebben we de eerste 3 jaar onze auto niet kunnen verhuren. Het laatste kwartaal verhuurde we onze auto bijna wekelijks. Dus toen werkte het goed. 

"MyWheels werkt prima. Regelmatig gebruikt en bij ons in de buurt zijn veel opties. Er zijn zelfs stationwagens te huur. Kosten zijn relatief hoog, maar bij regelmatig gebruik heb je ook een abo structuur. Af en toe wel issues gehad als ik meerdere keren per dag een auto wilde huren of dat ik te laat terugkwam. Klantenservice werkt wel goed.

Sixt werkt ook prima en is een prima alternatief. Hebben af en toe aanbiedingen. Bij langere periodes zijn ze goedkoper dan MyWheels. Dus vergelijken heeft zin. Aanbod auto in onze buurt is minder dan MyWheels.

Lynk en Co werkte de eerste jaren ruk. Auto openen en verhuur starten werkte niet. Wij hadden zelf een L&C en hierdoor hebben we de eerste 3 jaar onze auto niet kunnen verhuren. Het laatste kwartaal verhuurde we onze auto bijna wekelijks. Dus toen werkte het goed. Alleen voor de verhuurders is het onduidelijk hoe de brandstof wordt verrekend. Dit zou je dan wel terugkrijgen, maar dat was mij niet duidelijk. Dit is wel duurder dan MyWheels en Sixt.

SnappCar heb je ook nog, maar die zijn relatief duur (vergeleken met bovenstaande opties). Aanbod auto’s was groot, maar vind het nu lastig om auto’s in de buurt te vinden." 

Toen een collega me wees op autodelen, ben ik me erin gaan verdiepen. Het concept sprak me direct aan: altijd een nieuwe auto, geen zorgen over onderhoud of verzekering, en een slimme app om makkelijk te reserveren.

"Sinds februari 2020 maak ik gebruik van Deel-auto’s, en ik ben enorm tevreden! Eerst had ik een oude Volvo, maar met alle kosten erbij liep dat flink op. 

Toen een collega me wees op autodelen, ben ik me erin gaan verdiepen. Het concept sprak me direct aan: altijd een nieuwe auto, geen zorgen over onderhoud of verzekering, en een slimme app om makkelijk te reserveren. 

De kosten? Veel voordeliger dan mijn oude auto! Vakantie? Dan huur ik gewoon een auto met de besparing. Beschikbaarheid? Tot nu toe altijd een auto kunnen pakken. 

Kortom: gemak, besparing en flexibiliteit. Een aanrader!"

Klaar om te ontdekken?

Wil je meer weten over een specifieke deelauto aanbieder of ben je klaar om zelf te gaan autodelen?

Hoi!

Heb je een vraag? Je kan ook met ons appen. We zijn op werkdagen beschikbaar tussen 09.00 en 15.00 uur.

Stuur een bericht