Energie besparen

Elektrisch door het water met Boot Varen Den Haag

Waarom? Je vaart heel stil en 100% schoon door de stad

Sinds dit seizoen zijn de waterwegen van Den Haag een duurzame aanwinst rijker. Boot Varen Den Haag heeft een 100% elektrische rondvaartboot te water gelaten. De aluminium boot biedt ruimte voor 40 personen, vaart geruisloos door het water en haalt nog veel meer voordeel uit het elektrisch varen. We spraken met eigenaar Corjan van Bemmel.

Waarom elektrisch varen?

‘Elektrisch varen heeft iets magisch. De boot vaart weg van de opstapplaats en je hoort alleen het kabbelende water om de boot heen. Je vaart heel stil en 100% schoon door de stad. Mensen kunnen mijn stem ook gewoon goed verstaan als ik iets over de stad vertel. Met een elektrische boot veroorzaak je geen geluidsoverlast in de stad, er zijn geen uitlaatgassen en de boot trilt niet. Als ik onder een brug vaar waar net een dieselmotor heeft gevaren stinkt het aan alle kanten. Op auto’s zit nog een filter, bij veel (rondvaart)boten is dat helemaal niet zo. Elektrisch varen is een stuk duurzamer en het wordt nog duurzamer, want de gemeente gaat vanaf 2019 alleen nog maar groene stroom gebruiken – dat doe ik dan ook. Ik geloof ook dat een elektrische boot bedrijfsmatig op lange termijn meer oplevert omdat er minder onderhoud nodig is, dus je hebt meer tijd om te varen.’

Boot Varen Den Haag is nu bezig met het zesde vaarseizoen. Hoe is het begonnen en wanneer heb je besloten de overstap naar elektrisch varen te gaan maken?

‘Het begon zeven jaar geleden. Tijdens een kitesurfvakantie in Kaapstad ontmoette ik iemand die rondvaarten door Amsterdam aanbiedt. Wij verbleven allebei in beachhostel Endless Summer en hebben daar veel ideeën uitgewisseld. Terug in Den Haag ben ik langs de grachten gaan fietsen en heb ik gedacht ‘ik ga er gewoon voor’. 2013 was het eerste echte vaarjaar, en sindsdien gaat het varen in Den Haag heel goed. Drie jaar later, in 2016, ben ik naar een bootdesigner gegaan voor mijn eerste aluminium rondvaartboot, welke speciaal op maat moest worden gebouwd voor de Haagse grachten. Mijn eis was toen al dat die elektrisch zou moeten zijn. En de naam voor de boot wist ik ook: Endless Summer!’

Wat kwam er kijken bij het ontwerpen van de boot?

‘Als commerciële rondvaartorganisatie heb je een standaard eisenpakket waar je aan moet voldoen bij het bouwen van een rondvaartboot. Wil je goed door Den Haag kunnen varen, dan heb je ook te maken met een aantal zeer lage bruggen en haakse bochten. Deze boot had niet veel langer gekund. Voorin zit ook een elektrische motor, daardoor kan ik de haakse bochten zonder problemen passeren. Om duurzaam elektrisch te varen moet de rondvaartboot glijdend door het water gaan en zijn voorzien van een groot accupakket. Krachtstroom is nodig om de boot weer vaarklaar te hebben na een nacht laden. Na een dag varen moet de boot minimaal 6/7 uur opladen.’

De ‘Endless Summer’ ligt in de nieuwe Poolster haven op de Binckhorst. Sinds twee weken is de haven voorzien van elektrische oplaadpunten, maar er liggen nog geen andere elektrische boten.

‘Ik ben super blij met de nieuwe haven in Den Haag en de zekerheid daar elke dag op te kunnen laden. Voorheen maakte ik gebruik van de krachstroom van jachtwerf De Haas. Ik ben hun heel dankbaar dat ik daar een jaar lang terecht kon. Er werd daar ook hard gewerkt en er was niet altijd ruimte voor mij om op te laden. Dat heeft mij best nog wel stress bezorgd tijdens de eerste vaarmaanden. Als de accu’s van deze rondvaartboot helemaal leeg worden gevaren moeten ze worden vervangen en dat is een flinke investering. Ik weet niet of er hier in de haven snel meer elektrische boten bij zullen komen. De kosten voor de aanschaf zijn heel hoog, dat moedigt niet echt aan. Je ziet dat andere rondvaartorganisaties dan toch snel kiezen voor een veel goedkopere dieselmotor. Vanuit de gemeente zijn er ook geen wetgevingen of subsidies voor elektrisch varen. Ik heb alles zelf geïnvesteerd, maar ik ben ervan overtuigd dat ik er na tien jaar voordeliger op uit ben. Een duurzame aanschaf voor de stad Den Haag en Boot Varen Den Haag.’

Heb je een wens, of een oproep aan de stad?

‘Het zou mooi zijn als iedereen elektrisch vaart. Ik heb zelf de wens om binnen nu en twee jaar nog een elektrische boot aan te schaffen. Maar dat kan uiteraard alleen als er genoeg omzet wordt gemaakt. Ik moedig mensen aan om bewust voor een rondvaartorganisatie te kiezen die elektrisch vaart. De tarieven voor deze elektrische rondvaartboot zijn hetzelfde als die van collega rondvaarders die met een dieselmotor rondvaren.'

Den Haag vanaf het water

‘Het mooie van rondvaarten aanbieden is dat je echt onderdeel wordt van de stad. Daar had ik nooit echt bij stilgestaan. Ik ben mijzelf in de stad Den Haag en zijn geschiedenis gaan verdiepen, heb op internet gekeken en kranten en boeken gelezen. Daarna kwamen de verhalen van mensen aan boord, die zijn het mooiste! Ik weet steeds meer van de plekken waar ik voorbijvaar. Mijn favoriete route is van de Paleistuin naar Scheveningen. Dan pak je het mooiste stukje centrum mee en eindig je bij het Westbroekpark en de Eendjesvijver. En 800 meter verderop sta je midden op het bruisende strand van Scheveningen. Als mensen een tour boeken dan maak ik de rondvaart op maat, ze mogen zelf kiezen waar ze op- en afstappen. Ook zijn er meerdere leuke vaar arrangementen waar mensen uit kunnen kiezen.’

De Endless Summer is de eerste commerciële rondvaartboot die elektrisch vaart. Het is ook de grootste, breedste en de eerste aluminium boot in Den Haag. Wil je zelf eens ervaren hoe zo’n boottocht gaat? Kijk dan voor meer informatie op www.bootvarendenhaag.nl.

Hoi!

Heb je een vraag? Je kan ook met ons appen. We zijn op werkdagen beschikbaar tussen 09.00 en 15.00 uur.

Stuur een bericht