Duurzaam Duinoord hielp de Voltastraat een jaar lang met verduurzamen
Met ludieke acties brachten de energiecoaches de straat in beweging
De energiecoaches van Duurzaam Duinoord hebben zich een jaar lang ingezet om samen met de bewoners de woningen in de Voltastraat te verduurzamen. Door huiskamergesprekken, aanbelacties, een Warme Woonkamer Wagen én een bezoek van ‘De Groenheiligman’ hebben zij zoveel mogelijk bewoners mee laten doen. We spraken coördinator en initiatiefnemer Jelle de Jong hoe hen dat is gelukt en wat zij ervan hebben geleerd
Jij bent onderdeel van bewonersinitiatief Duurzaam Duinoord. Wat doen jullie precies?
Zoals de naam al doet vermoeden, zijn wij een groep bewoners uit Duinoord die zich inzet voor een duurzamere buurt. We hebben energiecoaches die mensen helpen met het verduurzamen van hun huis, we organiseren vergroeningsacties en we hebben laatst ook een collectieve inkoopactie voor isolatiemaatregelen georganiseerd. Het is dus heel breed.
Jullie hebben een succesvolle straataanpak ontwikkeld voor de Voltastraat. Hoe zijn jullie op dat idee gekomen?
Er kwam een oproep vanuit de Lokale Actie Groep (LAG) Scheveningen om een plan in te dienen voor een Europees CLLD-project. Dat staat voor Community Led Local Development. Binnen dit project was geld voor bewonersinitiatieven rond duurzaamheid. Wij hebben ons aangemeld met een plan voor het verduurzamen van een hele straat en dat werd goedgekeurd.
Hoe zijn jullie in de Voltastraat terecht gekomen?
We zochten samen met de Gemeente naar een straat met ongeveer 100 tot 150 woningen, het liefst in één straat en dus niet opgesplitst in twee delen. Vanuit het datalab van de gemeente konden wij filteren op de eisen die wij hadden bedacht. Daar kwamen 5 straten uit, waaronder de Voltastraat. Deze straat voldeed aan al onze eisen en de naam paste zo goed, dat we die hebben gekozen.
Als je een straat hebt gevonden, begint het eigenlijk pas. Hoe begin je dan?
Het begon met een brief door de bus en aanbellen bij alle bewoners. De helft van de straat bestaat uit eigenaren en particuliere huurders. De andere helft bestaat uit huurders van wooncorporatie Hof Wonen. We betrokken iedereen. We vertelden mensen over ons aanbod: advies van een energiecoach, energiebesparende maatregelen of collectieve inkoop van isolatiemateriaal. Dat leverde in eerste instantie niet het resultaat op dat we hadden gehoopt. Lang niet iedereen was direct enthousiast. De mensen die wel enthousiast waren, gebruikten we als ambassadeurs voor het plan in de straat.
Het is dus belangrijk om lokale ambassadeurs te hebben. Hoe zorg je er dan samen met hen voor dat het een succes wordt?
We zijn eerst bij de straatambassadeurs langs gegaan voor keukentafelgesprekken. Met hen bespraken we wat we praktisch voor elke bewoner in de straat kunnen betekenen. Als zij zelf een goed beeld hebben van de toegevoegde waarde, kunnen zij het ook beter aan hun buren uitleggen en hen overtuigen door hun eigen enthousiasme.
Jullie hebben ook wat ludieke acties gedaan. Vertel daar eens wat over.
In de Voltastraat hebben we een Warme Woonkamer Wagen neergezet. Dat is een bouwkeet die we hebben omgetoverd tot een duurzame mini-woonkamer, door deze helemaal vol te leggen met slimme kleine energiebesparende maatregelen. Bijvoorbeeld met een bureaumat die warmte afgeeft en een infraroodpaneel voor onder het bureau. Wist je dat vrouwen vaker koude benen hebben en mannen juist vaker koude handen? Het is belangrijk om op de goede plekken te verwarmen. Dan kan de verwarming zo een graad lager. De bewoners kwamen langs om een kopje koffie te drinken in de wagen. Ze kwamen allemaal gespreid, waardoor we voor iedereen echt de tijd konden nemen. Dan kun je goed op de individuele situaties ingaan.
En hoe zat het met de Groenheiligman?
Ja, dat was heel leuk! We gingen richting het einde van de campagne, het was december en we wilden nog een keer groots uitpakken om alle straatbewoners te bereiken. Toen hebben we ‘de Groenheiligman’ in het leven geroepen. Een duurzame Sinterklaas. Duurzaam naaiatelier de Naaierij maakte een prachtig kostuum. Samen met de Isolatiepiet en de Tochtpiet ging de Groenheiligman langs de deuren. Nadat de bewoners van de verbazing waren bijgekomen, maakten we een praatje en konden we een passend cadeautje geven. We hebben heel wat brievenbusborstels, ledlampen en tochtstrips uitgedeeld.
Het was een schot in de roos! Mensen vonden het heel erg leuk. Zo hebben we allemaal bewoners gesproken die eerder de deur dicht hielden. De dagen erna liep het ook storm in de Warme Woonkamer Wagen. Steeds meer mensen kwamen bij ons op bezoek. Het was een goede eindsprint.
Zou je andere buurtinitiatieven aanraden met een straataanpak aan de slag te gaan?
Het is ondertussen een goed uitgewerkt concept. Alle dingen die wij hebben bedacht, kunnen we aan andere groepen overdragen. Dat maakt het een stuk makkelijker. Je moet je wel beseffen dat het heel veel werk is. Als je het vrijwillig naast je werk doet, zou ik het niet aanraden. Een coördinator heb je eigenlijk wel nodig. En het is sowieso belangrijk dat je een budget hebt om de kosten te dekken.
Wat zijn de belangrijkste lessen die je hebt geleerd?
Ambassadeurs zijn superbelangrijk. Je hebt mensen nodig die hun buren willen enthousiasmeren. En je moet het ook leuk maken. De Warme Woonkamer Wagen en de Groenheiligman zijn daar goede voorbeelden van. En een andere grote les die wij hebben geleerd, is dat je echt een aparte aanpak nodig hebt voor VvE’s en woningcorporaties. Dat is zo’n ander verhaal dan huurders of individuele huiseigenaren.
Welke tip heb je voor mensen die hiermee aan de slag gaan?
Neem contact met ons op! Wij hebben onze aanpak opgeschreven en kunnen dat overdragen. We helpen anderen graag op weg. En het Groenheiligman-pak lenen wij graag uit.
Wat wil je de lezer nog meegeven?
Ik ben er echt van overtuigd dat we als initiatief ook hebben bijgedragen aan de verbinding in de straat. Voordat we hieraan begonnen, was er niet heel veel interactie tussen de bewoners. Door deze aanpak hebben we de bewoners meer met elkaar in contact gebracht. Het ging al snel over meer dan alleen energie besparen, maar ook over geveltuinen en buurtkrant het Lopend Vuurtje. En dat vind ik misschien wel het grootste succes van de actie.