Appie el Massaoudi, eigenaar Ap’s services op de Haagse Markt
“Afval is een verdienmodel geworden waarmee we de rest kunnen betalen.”
Appie el Massaoudi is 12 jaar als hij op de Haagse markt naar een baantje zoekt. Nu, 20 jaar later is zijn bedrijf verantwoordelijk voor de schoonmaak en het onderhoud van de grootste markt van Nederland. Hij doet dit samen met buurtjongeren die hij een kans biedt zichzelf te ontwikkelen. Zijn aanpak voor ‘probleemjeugd’ is inmiddels een voorbeeld geworden voor beleidsmakers uit het hele land. Zelf houdt hij het simpel. ‘Als je iemand belangrijk maakt en het vertrouwen geeft dan krijg je het vertrouwen terug.’
Toen de vuilniswagens in 2003 van de Haagse markt verdwenen, greep Appie deze kans met beide handen aan. Hij haalde zijn rijbewijs, regelde een auto en voerde voor zijn baas het afval en karton af. Appie vertelt: ‘De markt wilde niet meer betalen voor de afvoer van het afval en er ontstond een probleem. Ik ben toen het afval van mijn baas gaan afvoeren. Binnen de kortste tijd werd ik ook door de buurman gevraagd om dit te gaan doen. Zo is Ap’s recycling ontstaan. Dat was het begin van mijn ondernemerschap.’
Tijdens de verbouwing van de Haagse markt in 2014 had Appie zijn doorbraak. Het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de schoonmaak van de gehele Haagse markt stopte ermee en Appie bood aan om de concessie over te nemen. Appie: ‘Ik heb toen aangeboden om het te doen maar de gemeente wilde mij dat niet gunnen. Ze hadden weinig vertrouwen en waren niet bereid om mij die aanbesteding te gunnen.‘
Om de gemeente te overtuigen dat hij het contract verdiende, besloot Appie om zichzelf te bewijzen. Hij vroeg een groep jongens uit de buurt om hem te helpen en maakte twee weken lang gratis de markt schoon. Appie: ‘Het waren roerige tijden in de buurt maar we hebben het met z’n allen gedaan. Door ons te bewijzen, hebben we het contract gewonnen en ik kon met tien man beginnen.’ Ook de organisatie van de markttafels heeft hij op deze manier binnengehaald. Appie: ‘Het vroegere bedrijf had de tafels achtergelaten en de tafels werden door niemand meer gedaan dus de gemeente had weer een probleem. Toen was het van ‘Ap, kan jij dat niet oplossen’ . Wij hebben dat opgepakt en zo is Ap’s verhuur ontstaan.‘
In 2016 is Ap’s services een leerwerkbedrijf geworden. Appie ‘We bieden jongens met afstand tot de arbeidsmarkt een platform. Ik vind het woord ‘kans’ niet het juiste woord. Ik zie het als een platform waar je je talent kunt ontwikkelen.’ Bij Ap’s services worden gemiddeld 100 jongeren per jaar opgeleid waarvan velen doorstromen naar een reguliere baan. Appie zegt: ‘Als je nergens in gelooft dan lukt het niet. Ik doe dit echt met passie. Ik zie zoveel terug bij die jongens van mijzelf. Wie ik ben en wat ik doe. Het is soms erg zwaar maar dan komen er weer jongens binnen en dan denk je ‘wow’, daar wil ik dus keihard voor gaan. Dat zijn de momenten die je nodig hebt.’
Om zijn sociale missie te kunnen betalen, is afvalscheiding voor Appie een businessmodel geworden. Ap’s recycling haalt per jaar 1.3 miljoen kilo afval van de markt waarvan 80% wordt hergebruikt. Appie: ‘Wij geloven niet in afval. Op onze wagens staat ‘Afval bestaat niet’. We scheiden hier dus afval en dat is een verdienmodel geworden waarmee we de rest kunnen betalen. In de afgelopen jaren hebben we het restafval teruggebracht van 50% naar 20%. We kunnen dit in de komende jaren nog verder terugbrengen.’