Heb je vragen? Bel 070 - 3643070 of mail ons!

Een terugblik op vorig jaar, door directeur Heleen Weening

Deel pagina:

Er zit iets tegenstrijdigs in, terugblikken op het afgelopen jaar terwijl we al in 2018 zitten, volop gericht op het realiseren van de doelen die we onszelf voor dit jaar gesteld hebben. Toch voelt het goed om pas op de plaats te maken en onze activiteiten en resultaten van 2017 op een rij te zetten. In 2017 is de basis gelegd voor een aantal projecten waar we nu midden in zitten. Bovenal is die basis gelegd door de Haagse Krach beweging die in 2017 weer sterker is geworden. De Haagse Krach beweging is een steeds groter wordende groep mensen die zich afvraagt wat je kan doen in je woning, wijk of werk om de stad ook mooi, goed en leefbaar te houden voor toekomstige generaties. Steeds meer mensen komen in beweging, maken tijd, bundelen krachten met anderen en gaan aan de slag. De energie die dat losmaakt is enthousiasmerend, werkt aanstekelijk, en is niet in een jaarverslag te vangen.

Als ik terugdenk aan de buurtwandeling die we maakten met omwonenden van buurtpark De Verademing en de initiatieven zie die daaruit zijn voortgekomen, dan is de energie die op die momenten loskwam weer een beetje voelbaar. Dat gebeurt ook als denk aan de goedbezochte Haagse Krach ontmoeting in strandpaviljoen The Shore, de rijen mensen voor de Haagse Krach Karavaan op het Goed voor Elkaar Festival in Escamp, aan de bewoners en ondernemers die op de Dag van de Duurzaamheid gezamenlijk vier straten in het centrum hebben vergroend en als ik denk aan de veertien bewonersinitiatieven die in december het Haags Warmte Manifest hebben opgesteld, ondertekend en overhandigd.  De Haagse Krach beweging hebben we in 2017 waar nodig en mogelijk aangewakkerd en ondersteund. Daarbij hebben we ons gericht op drie thema’s om meer focus in ons werk aan te brengen – energie (besparen en schone energie, met name warmte), groen (voor verkoeling en waterberging in de stad) en grondstoffen (circulaire economie en huishoudelijk afval). Dat maakte dat we meer projecten en activiteiten met elkaar konden verbinden en werk met werk konden maken.

Daarnaast zijn we ons in 2017 gaan richten op het bereiken van de voorlopers of ‘early majority’ op het gebied van duurzaam aan de slag gaan om onze impact te vergroten. Dat bleek nog een flinke uitdaging. Door een training doelgroepactivatie en gedragsverandering met het hele team van Duurzaam Den Haag bleek hoezeer we tot dan toe onze activiteiten op de pioniers of koplopers richtten, dat zijn de mensen die in tegenstelling tot de eerder genoemde voorlopers bijna van nature al duurzaam aan de slag zijn of willen. Afgelopen jaar hebben we geleerd hoe we onze projecten – zoals de Haagse Krach Karavaan – met meer succes kunnen inzetten om naast de koplopers juist ook die voorlopers te bereiken. Daar gaan we mee door in 2018.

We zetten de succesvolle activiteiten voort, waar nodig aangescherpt op basis van ervaring en nieuwe inzichten. Wat ik tenslotte graag met u deel is het project Nieuwe Energie & Groen in de Buurt. In drie Haagse buurten nemen we samen met de mensen uit de buurt het voortouw in de energietransitie, wonen en werken zonder gas. Dit doen we niet alleen in 2018, maar in de komende tien jaar. Dat zegt iets over de uitdaging die voor ons ligt, maar ook over ons vertrouwen in dit project en onze toewijding. In de komende tien jaar maken we samen met bewoners de eigen buurt volledig energieneutraal. Na dit jaarverslag gaat dus direct de blik weer op de toekomst!

Heleen Weening - directeur Duurzaam Den Haag

Bekijk het Jaarverslag 2017 online of download hem via onderstaande knop.

Geschreven door:
Heleen Weening
 - Directie

“Bij mij kun je terecht voor: strategie, explorerende co-creaties en directiezaken van DDH en het Klimaatfonds.”

Neem contact op met:
T 06 30 29 41 13 | heleen@duurzaamdenhaag.nl

Meer blog

‘De urgentie is duidelijk, mensen willen dingen dóen!’

Op donderdag 24 mei organiseerde DuurSaam Benoordenhout een informatieavond over ‘Benoordenhout van...

Communiceren met je doelgroepen: Hoe bereik je de ander?

Hoe betrek je iedereen bij het proces om van het aardgas af te komen?  Niels Götz,...