Terug naar de pagina
Heb je vragen? Bel 070 - 3643070 of mail ons!

Communiceren met je doelgroepen: Hoe bereik je de ander?

Deel pagina:

Communiceren met je doelgroepen: Hoe bereik je de ander?

Het is soms moeilijk voor te stellen dat nog steeds heel veel mensen helemaal niet met duurzaamheid bezig zijn. Dat het sommige mensen ook niet echt interesseert. Toch moeten ook deze mensen op een gegeven moment van het aardgas af. Het liefst betrek je deze mensen ook zo snel mogelijk bij dat proces. Maar hoe krijg je ze zover? Niels Götz, consumentenpsycholoog, heeft daarom op vrijdag 25 mei de Werkgroep Haagse Warmte bijgespijkerd in de principes van de consumentenpsychologie.

Invloed op verschillende groepen

Niels noemt aan het begin van zijn verhaal de ‘adoptiecurve van Rogers’. Hierin is duidelijk een kloof te zien tussen de visionairen en ‘de rest’. Veel mensen vinden vernieuwing ‘eng’, en kijken de kat uit de boom. Ze willen geen kinderziektes, dus ze wachten eerst af. Voor deze groep moet je letterlijk ‘van waarde’ zijn. Volgens Niels begint waarde bij emotie: Welk gemis wordt er ervaren als iets er niet meer is? Stel, een warmteinitiatief stopt. Hoe zorg je ervoor dat mensen dat als gemis ervaren?

‘Bert’ en andere doelgroepen

Niels checkt zelf vaak zijn communicatieboodschap bij buurman Bert. Als Bert overtuigd wordt door een verhaal, dan is het volgens Niels een verhaal dat ook effect gaat bereiken bij anderen. Götz benadrukt met zijn ‘Bert-test’ dat er heel veel doelgroepen en stakeholders zijn die op een hele andere manier denken dan de zender. Duurzaamheid kan voor jou een vanzelfsprekendheid zijn, maar dat is direct ook een valkuil. Want als je niet checkt of duurzaamheid ook voor anderen belangrijk is,  ga je voorbij aan de denkwijze en prioriteiten van de mensen die je probeert te bereiken.

Het reptielenbrein

Niels beschreef vervolgens basisgedrag van mensen aan de hand van het ‘reptielenbrein’. Dat ‘reptielenbrein’ is de baas zolang als de eerste basisbehoeftes van een mens niet op orde zijn. Op korte termijn zoeken we eerst veiligheid, voedsel, bij een groep horen en een goed leven voor onze kinderen. De boodschap van ‘duurzaamheid’ is vaak een boodschap over langetermijngevolgen. Niels benadrukt dat het belangrijk is om hierom kritisch naar je boodschap te kijken. Hebben mensen de rust om al zover in de toekomst te kunnen kijken en zich daar zorgen over te maken?

Nog meer dan ‘inspelen op angst’ benadrukt Niels het belang van een ‘gaaf verhaal’ en ‘dromen’. Waar droomt je doelgroep van? En hoe kan jullie communicatie hierop aansluiten? Hoe draagt ‘van het gas af’ bij aan de dromen die iemand heeft? En wat is jullie eigen ‘Why’? Hoe kunnen de ‘golden circles’ van Simon Sinek helpen bij het formuleren van een goede boodschap?

Welke kleur hebben jullie?

Niels geeft aan dat niet alleen de boodschap bij de doelgroep moet passen. Ook de organisatie moet qua DNA bij de doelgroep passen. Welke kleur overheerst in jouw organisatie? Welke kleur heeft de doelgroep in deze fase van het project nodig? Zitten die kleuren in jullie manier van communiceren?

In zijn presentatie heeft Niels een hoop verschillende zaken langs laten komen. Hij geeft daarbij aan dat de aanwezigen niet alles hoeven op te volgen. Het is aan hen om datgene te gebruiken waar hun initiatief iets aan heeft. Want geen enkele doelgroep, en geen enkel initiatief is hetzelfde. 


Duurzame Haagse Warmte
De Werkgroep Duurzame Haagse Warmte is een samenwerking tussen stichting Duurzaam Den Haag en bewonersinitiatieven, in opdracht van de gemeente. Eens in de vijf weken komt de groep bij elkaar om kennis te delen en inspiratie op te doen. Lees op deze pagina meer over de werkgroep en de aangesloten initiatieven.
 

Meer blog

Een groen tuin voor de Al-Hikmah Moskee in Moerwijk

Een groen tuin voor de Al-Hikmah Moskee in Moerwijk

De Al-Hikmah moskee krijgt een tuin! Op uitnodiging van Geloven in Groen stonden we met Operatie...

Lees verder
Eerste hulp voor potplanten bij droog weer – 5 tips

Eerste hulp voor potplanten bij droog weer – 5 tips

Dat we te maken hebben met een droge zomer is niets nieuws meer. Fijn voor velen van ons die graag...

Lees verder